237 Metoden – Att skapa mening är centralt, betonar Lasse Flygare. Men vad som är mening är olika för var och en. Man behöver förståelse för sitt sammanhang. Var är jag, var befinner jag mig? I samtal och frågeställningar bygger man över tiden upp relationer så att man kan hjälpa till och tydliggöra. Det handlar om samhällets förväntningar, skolans förväntningar, egna förväntningar. Det handlar också om att hjälpa till med de resurser vi har om folk tycker att de har det jobbigt och besvärligt. Få dem att känna att de kan göra något åt saken, att de faktiskt kan påverka. Att de inte bara är vimplar i vinden utan att de också själva kan blåsa lite. En hel del kan man göra någonting åt själv trots att man är liten. Jag försöker lära ut det till alla som jobbar här, och även till studiecirklarna. Som projektledare för Barn i Stan struntar jag i anledningen till att cirklarna träffas, alltså att de ska odla. Många känner att de gör något som är fint, att de kanske till och med är med och påverkar den globala energi- och klimatkrisen. Det skapar mening för dem. Det är förlängningen jag är intresserad av. Jag tittar gärna i kristallkulan två-tre år framåt. Hur ser nätverken ut då? Jag har inga vetenskapliga belägg, men jag har sett många människor landa här inne hos oss, sådana som annars flaxar något alldeles kolossalt där utanför. Olika människor landar här. Som varelser på den här planeten är vi väl något slags kusiner till allt annat som växer. Det är nyttigt för oss att frottera oss med livet och att vårda våra plantor. Det får oss att må bättre. Första året blev människor som kom hit förvånade: ”Nej, det är aldrig någon som har frågat oss vad vi vill.” Att bli tillfrågade och delaktiga har betytt mycket även för seniorerna som har kommit hit. Det är ständigt många frågor från Barn i Stans håll: ”Hur vill ni ha det? Ska vi flytta bordet? Vad vill ni?” Människor mår bra när de får vara med och bestämma. Att vara delaktig handlar om att känna att
Flower Power - Om Barn i Stan och det som gror på Seved
To see the actual publication please follow the link above