För att kunna lösa ett problem måste man kunna identifiera det? — Ja, men jag anser att det finns en feghet. Det finns möjligheter också i skolan, men det känns som om man resonerar som att den här eleven ska bara vara hos mig i tre år, han är bara omogen. Sedan går han plötsligt i nian och då händer allting. Det finns ingen kontinuitet. Man kan glida igenom skolan och uppträda märkligt i många år utan att någon engagerar sig. Jag tror också att det finns en rädsla från lärarnas eller förskollärarnas sida att peka på någon. Lärarna och rektorerna tycker inte att det är deras uppdrag, men det är deras uppdrag. Är det politiskt känsligt att prata om det här? — Jag vet inte. Jag känner väl mer att man skulle behöva bygga ut den sociala verksamheten och göra den tre gånger så stor. Man fuskar och gör bara det man tvunget måste. Skulle vi göra allt detta som vi har pratat om skulle det kosta så mycket pengar att det blir orimligt att genomföra. Det skulle inte bli någon kostnad i det långa perspektivet, men i det korta som vi nu har pratat om. 145
Flower Power - Om Barn i Stan och det som gror på Seved
To see the actual publication please follow the link above